Friday 28 August 2015

ATM, PDRM ADAKAN LATIHAN BERSAMA

- gambar hiasan -
Kuala Lumpur, 27 Ogos - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mengadakan latihan bersama dikenali Eksesais Bersatu Aman dalam membentuk 'Command Post Exercise' (CPX), di Wisma Perwira ATM, Jalan Padang Tembak di sini.

Sebanyak 11 pegawai ATM dan empat pegawai PDRM terlibat dalam latihanbersama yang bertujuan memantapkan penggemblengan sumber kedua-dua pasukan keselamatan bagi mengoptimumkan keberkesanan tindakan dalam menghadapi sebarangbentuk ancaman yang boleh mengganggu-gugat keselamatan negara.

Ketua Bahagian Hal Ehwal Awam Markas ATM Left Kol Bakhtiar Nor Md Aliasberkata memandangkan ATM dan PDRM beroperasi atas platform yang berlainan, latihan berbentuk perbincangan dan amali hari ini memberi fokus kepada mengkaji dan mengenal pasti kelemahan yang ada untuk penambahbaikan bertujuan memantapkan Prosedur Operasi Standard (SOP) supaya menjadi efisien dan efektif.

"Latihan ini akan melihat dan mengambil kira keupayaan pergerakan trup-trup daripada kedua-dua pasukan dalam bentuk koordinasi dan penyatuan secara efektif dari segala aspek kerjasama antara ATM dan PDRM.

"Selain itu, usaha mensinergikan kedua-dua pasukan keselamatan ini dalamsemua aspek akan dapat memberi perlindungan kepada rakyat dari sebarangancaman," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Bakhtiar berkata latihan ini juga dilihat membantu mengorak langkah ke arah penyatuan dan kesefahaman yang bersepadu antara ATM dan PDRM demi keselamatan negara.

Ketua Staf Markas ATM Mejar Jen Datuk Baharom Hamzah dan TimbalanPesuruhjaya PDRM Datuk Azman Yusof hadir bagi memantau perjalanan CPX dalamlatihan bersama itu.

Eksesais Bersatu Aman merupakan latihan bersama antara ATM dan PDRM yangdilaksanakan sejak 2008. - BERNAMA

0 comments:

Post a Comment