Tuesday 15 September 2015

Himpunan baju merah: 20 laluan ditutup berperingkat esok - Polis



KUALA LUMPUR: Polis sudah menyenaraikan 20 laluan di sekitar ibu negara yang akan ditutup secara berperingkat mulai tengah hari esok sempena penganjuran 'Himpunan Rakyat Bersatu' yang dijadual berlangsung di Padang Merbok.

Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mohd Nadzri Hussain, berkata beberapa laluan dijangka mengalami kesesakan teruk berikutan kehadiran kira-kira 2,000 bas membawa peserta untuk memasuki kawasan himpunan.

"Kita akan tutup beberapa laluan ini secara berperingkat pada jam 12 tengah hari. Namun masih bergantung kepada pergerakan dan kehadiran peserta. Mungkin ia lebih awal (jalan ditutup).

"Polis juga akan mengerahkan seramai 430 anggota untuk mengawal keselamatan dan ketenteraman awam seawal jam 6 pagi," katanya pada sidang media hari ini. Polis katanya, turut mendapat kerjasama dan bantuan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi melancarkan aliran trafik dan keselamatan.

Berikut adalah laluan yang terbabit dalam penutupan berperingkat: Jalan Parlimen; Jalan Kinabalu; Jalan Sultan Salahuddin; Bulatan Datuk Onn; Jalan Raja Laut; Jalan Kinabalu susur ke Jalan Hishammuddin; Jalan Pudu-Jalan Tun Tan Cheng Lock; Jalan Kuching; Jalan Raja; Jalan Tuanku Abdul Rahman; Jalan Munsyi Abdullah-Jalan Dang Wangi; Bulatan Sultan Mohammad dan Jalan Damansara; Jalan Kuching-Jalan Tun Razak; Jalan Sultan Ismail; Jalan Conlay; Jalan Raja Chulan; Jalan Leboh Ampang-Jalan Tun Perak dan Jalan Sultan Ismail-Jalan Ampang.

Turut disediakan laluan alternatif bagi orang ramai yang ingin ke pusat bandar iaitu, Jalan Tun Razak; Jalan Hang Tuah; Bulatan Kampung Pandan; Jalan Loke Yew dan Jalan Bukit Bintang.

0 comments:

Post a Comment