Tuesday 13 February 2018

Sejarah Bangunan KWSP PJ

BANGUNAN KWSP di Jalan Gasing yang dibina pada tahun 1960 kini berusia 35 tahun.

KUALA LUMPUR: Bangunan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di Jalan Gasing, Petaling Jaya yang terbakar tengah hari ini berusia 58 tahun.

Mengikut rekod berita-berita yang pernah disiarkan mengenai bangunan itu, ia pernah beroperasi sebagai Ibu Pejabat KWSP selama 35 tahun sejak 1960 sehingga 1995.

Bangunan itu terletak hampir dengan Lebuhraya Persekutuan dan menjadi panduan penduduk Lembah Klang untuk menentukan sempadan di antara Selangor dan Kuala Lumpur.

Kerja-kerja pengubahsuaian bangunan berkenaan dilaksanakan sekitar 2004 bagi menempatkan Jabatan Teknologi Maklumat KWSP dan Pejabat KWSP Negeri Selangor.

Kerja-kerja pengubahsuaian dilakukan bagi meningkatkan ciri-ciri keselamatan dan kemudahan elektrik serta mekanikal, selain reka bentuk baharu bangunan menerapkan ciri-ciri seni bina dan identiti bangunan KWSP lain di seluruh negara, mengikut rekod.



Bangunan berwajah baharu itu merupakan Pusat Khidmat Setempat bagi perkhidmatan seperti permohonan pengeluaran simpanan, mendaftarkan ahli dan majikan baharu, menerima bayaran caruman dan membekalkan penyata kira-kira ahli.

Dalam kejadian kebakaran tengah hari ini, kira-kira 40 peratus daripada bangunan enam tingkat cawangan itu dijilat api. - BERNAMA

0 comments:

Post a Comment