Wednesday 23 December 2015

PANTANG MAKAN LEPAS PEMBEDAHAN, MITOS atau FAKTA?



Kita biasa mendengar, selepas seseorang menjalani pembedahan, akan adanya pantang larang tertentu khususnya dalam bab pemakanan.

Makanan2 tertentu seperti telor, udang, sotong dan ikan2 akan dilarang atas sebab kononnya ia akan menyebabkan gatal, penyembuhan luka yang lambat serta luka yang bernanah. Tidak kurang juga yang mengatakan bahawa pemakanan makanan2 seperti ini akan menyebabkan kesan2 sampingan lain seperti nanah pula pada anak (kes selepas bersalin) kerana kononnya kotoran itu boleh ditransmisi melalui susu kepada anak.

Kesemua kepercayaan ini adalah mitos sebenarnya. Jika adapun pandangan ini, ia lebih merupakan kepercayaan dan budaya masyarakat tertentu dan tidak ada bukti dari aspek saintifik.
Oleh itu, apakah makanan2 yang elok dimakan selepas sesuatu pembedahan dijalankan yang akan membantu dalam penyembuhan pesakit?

(Ada pembedahan tertentu yang mungkin memerlukan diet khas. Jadi sila bincang dengan doktor anda. Maklumat yang saya berikan adalah maklumat umum).
Umum mengetahui bahawa selepas pembedahan, tubuh memerlukan pelbagai zat untuk pulih. Memakan makanan yang berzat sudah tentu akan membuatkan proses penyembuhan menjadi lebih cepat, menguatkan tubuh badan dan juga mengurangkan risiko jangkitan kuman. Makanan terbaik pasca pembedahan adalah makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral serta zat2 yang akan saya jelaskan.

1. Protein:
Asid amino di dalam protein adalah amat membantu di dalam proses penyembuhan luka dan juga penjanaan semula tisu. Ia juga memberi tenaga dan membantu menguatkan tubuh selepas pembedahan. Ikan2, daging dan ayam serta makanan laut yang lain adalah kaya dengan protein.
Tidak semestinya hanya ikan haruan dan linang saja, pesakit bebas memakan apa jua jenis ikan selepas pembedahan. Protein juga boleh diperolehi dari telor, kekacang, soya dan juga taufu.
Justeru itu, pantang makan telor, udang dan sotong adalah merupakan satu mitos sebenarnya.

2. Karbohidrat:
Keletihan selepas pembedahan adalah merupakan satu kebiasaan. Tubuh badan memerlukan tenaga dan sudah semestinya sumber tenaga paling mudah adalah karbohidrat.
Makanlah makanan2 yg mempunyai karbohidrat seperti nasi (pada kuantiti yang berpada) dan roti2 whole meal. Juga makanlah sayur2an dan buah2an yang tinggi dengan kandungan fiber/serat.

3. Lemak:
Lemak2 sihat dari sumber tumbuh2an seperti minyak zaitun, minyak kelapa dan kekacang akan membantu memperbaiki sistem imuniti tubuh dan membantu penyerapan vitamin dalam badan. Adalah tidak benar bahawa lemak harus dielakkan sama sekali selepas pembedahan melainkan dinasihatkan oleh pakar nutrisi dan pembedahan bagi kes tertentu.

4. Mineral dan Vitamin:
Ini adalah merupakan antara zat yang paling penting yang perlu diambil selepas pembedahan.
Sesetengah mitos masyarakat kita mengatakan pantang pemakanan buah2an dan sayur2an tertentu kerana kononnya ia terlalu 'sejuk' mahupun 'panas' bagi pesakit. Sebagai doktor, hingga kini saya tidak tahu apakah maksud sejuk dan panas yang digunapakai oleh pengamal perubatan alternatif ini.
Secara umumnya, buah2an dan sayur2an adalah kaya dengan vitamin dan mineral dan amat rugi jika tidak mengambilnya pasca pembedahan.
Vitamin A yang boleh didapati di dalam bayam, sayur2an hijau, lobak, kentang dan sebagainya serta Vitamin C yang kaya di dalam makanan seperti buah oren, anggur, jambu dan tomato adalah merupakan komponen2 zat pemakanan yang amat mustahak di dalam proses penyembuhan luka.
Vitamin D yang boleh didapati di dalam produk tenusu, ikan dan telor juga amat membantu di dalam penjagaan tulang yang amat penting terutamanya bagi kes pembedahan ortopedik.
Vitamin K pula kaya di dalam sayur2an hijau, hati dan ikan amat membantu di dalam proses pembekuan darah di dalam luka.

Selain itu zat besi dan zink yang terdapat di dalam daging, makanan laut, susu dan kacang juga membantu di dalam penyembuhan luka dan tidak harus diabaikan.
Selain dari memakan makanan2 yang berzat di atas, adalah penting juga untuk mengambil kuantiti air yang secukupnya bagi memastikan badan dapat hidrasi yang sepatutnya. Air yang diminum mestilah mencukupi supaya dapat kita membuang air kecil setiap 4-6 jam.
Walaubagaimanapun, bagi sesetengah pesakit seperti pesakit jantung, hati dan buah pinggang, kuantiti air yang harus anda minum mestilah ditentukan oleh doktor yang merawat anda.

‪#‎Kesimpulan‬:
1. Tidak ada pantang khusus pemakanan selepas pembedahan melainkan atas nasihat doktor dan pakar nutrisi.
2. Terdapat pelbagai mitos dalam masyarakat kita terutamanya yang melibatkan pemakanan selepas pembedahan.
3. Makanlah makanan yang sihat dan berzat seperti di atas dan ikut nasihat doktor yang merawat anda.
4. Saya rasa asal usul mitos larangan memakan udang, sotong dan telor adalah mungkin disebabkan ada anggota keluarga lain yang nak pow makanan2 lazat tersebut. Hangpa pantang, tapi depa makan udang celop tepung, sotong butter dan telor bifstik.
😝😝😝😝
5. Jangan naya orang sakit beb. 😋

Tulisan - Dr Abdul Rahman Abdul Kadir

0 comments:

Post a Comment