Tuesday 15 January 2019

ORANG CINA DILANTIK BRIGEDIER JENERAL, APA SALAH?



Abam terbaca komen-komen nakal yang mempersoalkan perlantikan Brigedier Jeneral Loh Kooi Leong sebagai Panglima 1 Briged Infantri Tentera Darat.

Abam nak tahu, kat celah bedah mana salahnya kalau dia dianugerahkan 'one star general' ni? Nak tahu juga di saat beliau setengah mati menjalani latihan sebagai pegawai kadet, menjalani latihan payung terjun dan melalui berpuluh serta mungkin beratus kursus sebelum sampai kepada kedudukan sekarang, korang yang banyak komplen tu buat apa? 

Kooi Leong bukan sehari jadi pegawai tentera, dah berpuluh tahun. Banyak jawatan penting dan kritikal telah disandangnya. Pahit getir menjadi pegawai Tentera Darat telah dilalui dengan penuh disiplin dan profesional, jadi salahkah kalau beliau diberikan kedudukan yang sejajar dengan kebolehan dan pengalaman yang beliau miliki?



Sahabatku, janganlah nak jadi rasis tak tentu pasal. Mungkin tak ramai orang bukan Melayu dalam perkhidmatan tentera, tetapi itu bukan bermakna mereka 'tiada'.

Sejarah dan rekod menunjukkan ramai pegawai dan anggota bukan Melayu baik ATM mahupun PDRM yang terbunuh, cedera parah dan mendapat pingat-pingat keberanian tertinggi negara kerana keberanian dan kesanggupan mereka berjuang menentang komunis hingga ke titisan darah yang terakhir.


Pernah dengar nama mendiang Yeap Sean Hua? mendiang Foh Thean Kit? mendiang Chin Chin Kong? Itu antara pegawai keselamatan kita yang menerima anugerah tertinggi keberanian negara, Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) kerana sanggup menggadai nyawa demi keamanan negara. Itu baru sedikit yang abam sebut.



Masalah yang banyak cakap ni tak membaca. Bila tak membaca, otak jadi bebal. Bila otak jadi bebal, itu yang dok meroyan tak tentu hujung pangkal.

Tahniah Tuan Kooi Leong, jangan peduli cakap orang. Yang komplen tu entah-entah merekalah yang pertama lari bawah ketiak mak bila dengar bunyi peluru, kah kah kah.
Hormat Panglima!

Daripada - Syahril A Kadir


1 comment: