Tuesday 14 August 2018

3,407 PR keturunan India diiktiraf warganegara



KUALA LUMPUR 14 Ogos - Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengumumkan 3,407 individu keturunan India yang memegang status pemastautin tetap (PR) dan berusia 60 tahun akan diiktiraf sebagai warganegara Malaysia.

Beliau berkata, pemastautin tetap yang berusia bawah 60 tahun pula layak mendapat taraf warganegara sekiranya mereka memenuhi syarat yang digariskan.

Jelas beliau, antara syaratnya adalah lahir di negara ini dan salah seorang daripada ibu atau ayah mereka merupakan warganegara Malaysia.

“Janji yang terdapat dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) adalah menyelesaikan masalah kerakyatan kaum India yang memegang kad pengenalan warna merah iaitu seramai 3,407 orang dan semuanya berusia lebih 60 tahun. Mereka ini kita akan terus bagi kad biru dan dianggap sebagai warganegara.

“Yang muda lagi itu, kalau ada asas umpama anak yang dilahir oleh satu ibu atau bapanya orang Malaysia berhak dianggap menjadi warganegara Malaysia,” katanya dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen, hari ini. - UTUSAN ONLINE

0 comments:

Post a Comment