Tuesday 24 October 2017

PDRM...CABARAN MENANGANI PERSEPSI


Bukan mudah cabaran,dugaan yang mesti dihadapi oleh setiap warga Polis Diraja Malaysia [PDRM] apabila panasnya satu-satu isu atau kes yang melibatkan mereka. Sedangkan mereka hanyalah jalankan tugas dan amanah demi negara.

Sebagai contoh isu PPIM dan Gangster 9 Dragon yang 'trending' sekarang ini. Saya juga salah seorang daripada masyarakat akui isu-isu ini memang dekat dengan kita semua. Tak dinafikan tindakan yang dibuat oleh PPIM mendapat pujian ramai terutamanya apabila mereka membela golongan yang teraniaya,ditipu dan ditindas.

Dan isu Gangster 9 Dragon pula jadi bahan bualan netizen yang prihatin dan mahukan kumpulan kongsi gelap seperti ini tidak lagi bermaharajalela merosakkan anak-anak muda. dengan harapan kumpulan perosak negara ini dapat dihapuskan. Dan tindakan tegas diambil terhadap siapa sahaja yang bersekongkol dengan mereka termasuk lah anggota atau pegawai PDRM sendiri. TIADA KOMPROMI !

Namun sudah menjadi lumrah PDRM sebagai institusi yang menguatkuasakan undang-undang dengan buat tangkapan,tahanan reman, siasat, saman sebagainya menjadi mangsa kebencian,kecaman dan yang paling teruk apabila mereka turut tidak terlepas di FITNAH dengan macam-macam tuduhan.

Kita ambil contoh mudah ketika zaman sekolah. Berapa ramai yang suka pada 'Pegawas dan Cikgu Disiplin Sekolah' ? Saya percaya ramai yang tak suka kewujudan mereka kerana dianggap kerjanya hanya cari salah dan heret kita hingga dihukum.

Begitu juga lah dengan situasi PDRM mutakhir ini yang menjadi mangsa cemuhan oleh masyarakat Malaysia sendiri. Seolah-olah mereka langsung tiada jasa baik kepada kita dan negara.

Berbalik kepada analogi 'pengawas dan cikgu disiplin sekolah' tadi. Walaupun mereka tak disukai, tapi mereka tetap diperlukan dalam memastikan sistem pendidikan di sekolah dapat berjalan dengan baik dan dapat mendidik pelajar menjadi 'orang'

Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya. Jika 'viral' atau kecoh isu tertentu yang mungkin agak lambat tindakan dibuat pasti ada sebabnya. PDRM punya strategi tersendiri yang tak perlu kita tahu. Bukan bermakna mereka tidak akan ambil tindakan.

Contoh mudah berkenaan isu 'Daesh'. Dalam kita tidur lena mereka buat kerja. Bangun tidur tahu-tahu ada je berita kejayaan tangkapan saspek-saspek terlibat militan. Ini bukan kerja mudah yang boleh buat sehari dua.





Sebagai masyarakat Malaysia kita seharusnya bertenang,beri kepercayaan penuh kepada kepimpinan baru, beri peluang kepada PDRM jalankan siasatan dan tugas mereka dalam memastikan keselamatan, keharmonian, dan ketenteraman awam terus terpelihara. Biar proses undang-undang berjalan. Hanya mahkamah menentukan satu-satu pendakwaan itu jatuh hukum atau pun tidak. BUKAN POLIS YANG DAKWA.
Image result for anggota polis kemalangan

Jangan pula kita yang menjadi 'kaki kecam', menjatuhkan imej, menjatuhkan semangat pasukan Polis dalam menjalankan tugas. Kenanglah pengorbanan mereka mempertaruhkan masa,nyawa dan keselamatan keluarga semata-mata untuk keselesaan kita semua. Hari ini kita kecam dan hina, esok-esok kita perlukan mereka.

Penulis - Aku Bukan Penulis, Aku Menulis Bukan Kerna Nama
Untuk - Friends Of PDRM

0 comments:

Post a Comment