Thursday 10 September 2015

Polis Tumpaskan Geng Pecah Rumah Di Lembah Klang



SHAH ALAM – Polis Selangor yakin dapat menyelesaikan sekurang-kurangnya 10 kes pecah rumah di sekitar Lembah Klang dengan penangkapan enam lelaki warga Indonesia sejak Khamis lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Datuk Mohd Adnan Abdullah berkata suspek berumur 32 hingga 42 tahun itu ditahan secara berasingan di sekitar Lembah Klang dan didapati tidak mempunyai dokumen pengenalan diri yang sah.

Menurutnya, kumpulan itu menyasarkan kawasan sekitar Gombak, Taman Templer, Kundang, Bandar Tasik Puteri dan Bandar Country Homes, Rawang sebagai tumpuan kegiatan mereka.

Bercakap dalam sidang media hari ini, Mohd Adnan berkata suspek menggunakan pelbagai taktik untuk menyamun antaranya mengumpil dan memecah pintu menggunakan tong gas sebelum mengikat mangsa menggunakan tali atau kabel.

“Kita dapat menghidu kegiatan kumpulan ini susulan satu laporan polis berhubung kes pecah rumah di Kundang pada 2 Sept lepas yang membabitkan kerugian kira-kira RM10,000.

“Semasa tangkapan dilakukan, polis merampas sebilah parang, beberapa unit telefon bimbit, beg sandang dan satu kain pelikat hijau daripada kumpulan itu yang disyaki digunakan semasa melakukan kegiatan samun,” katanya.

Mohd Adnan berkata kesemua suspek direman sehingga 15 Sept ini untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan menggunakan senjata.

Dalam kes berbeza, Mohd Adnan berkata pihaknya berjaya menumpaskan satu lagi kumpulan samun dengan penahanan lima lelaki warga tempatan baru-baru ini yang dipercayai boleh membantu menyelesaikan 19 kes samun.

Katanya, kumpulan itu menyasarkan kawasan perumahan sekitar Lembah Klang malah menggunakan kenderaan mewah seperti Toyota Estima dan Toyota Vellfire bagi mengaburi mata masyarakat.

“Kesemua lelaki berusia 23 hingga 53 tahun itu ditahan dalam beberapa siri serbuan antara 28 Julai hingga 29 Ogos lepas dan dipercayai bergiat aktif sejak 2013.

“Ketika tangkapan, polis turut merampas rantai emas, telefon bimbit, wang tunai berjumlah RM1,115, sebuah teksi, Toyota Estima dan Vellfire daripada semua suspek,” katanya.

Menurut Mohd Adnan, kenderaan yang digunakan suspek bukan kereta curi namun disyaki milik individu lain yang berkemungkinan dikenali oleh suspek terbabit.

Katanya, polis kini memburu dua lagi anggota kumpulan berkenaan yang dikenali sebagai Tan Kim Soon atau Ah Tie, 33, dan seorang lagi Ah Soon atau Peter kerana dipercayai terlibat dalam kegiatan sama.

Orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengenali suspek diminta menghubungi ASP Gurdial Singh di talian 019-3652000 atau 03-6126222.

— BERNAMA

0 comments:

Post a Comment