Saturday 5 September 2015

Saya kahwin dengan kerja saya - DSP S.Kulasingam




TAHUKAH anda pada 22 Nov 1975, Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, DSP S. Kulasingam telah ditembak 11 kali oleh konco-konco penjenayah Botak Chin di satu perhentian lampu isyarat dekat Cheras. Salah sebutir peluru menghancurkan rusuk kanannya, mengoyakkan hatinya dan menembusi paru-parunya. Namun dia masih mampu merangkak dalam keadaan berlumuran darah.

Lima bulan kemudiannya, beliau ditembak sekali lagi di perut oleh sekumpulan perompak kedai emas di Paramount Gardens, Petaling Jaya. Beliau juga pernah dicurah asid di dada dan kakinya oleh penjenayah.

Aku sempat menemuramah mendiang yang meninggal dunia dalam usia 77 tahun beberapa tahun dulu di Johor Baru. Beliau tidak pernah berkahwin hingga ke akhir hayatnya. Aku ada tanya mendiang, kenapa dia tak kahwin? Jawapan mendiang Kulasingam sangat pendek dan padat;
" Saya kahwin dengan kerja saya ".
‪#‎salut‬ ‪#‎PDRMsia‬

Syahril A. Kadir

0 comments:

Post a Comment