Saturday 14 April 2018

PAKCIK,JANGAN BURUKKAN NAMA MALAYSIA DI LUAR NEGARA



Beberapa hari lepas aku terjumpa sorang pakcik ni dekat Brussels, sembang punya sembang, dia suruh aku undi parti sekian sekian sekian.... aku senyum saja... katanya Malaysia sekarang sangat teruk n macam macam dia kutuk n termasuk GST 6%.

Undi kan rahsia, takyah la nak paksa orang lain undi parti yg kita sokong pakcik (bisik dlm hati aku).

Aku layaaaannnn ja n senyummmmm ja bila dia kutuk Malaysia. Bila dia abis, baru aku kata kat dia, ok la pakcik dapat juga melancong ke benua eropah disebalik kutukan pakcik pada ekonomi Malaysia. 


Macam Malaysia teruk sangat. Pastu aku cakap dia, pak cik beli barang kat europe ni tak perasan ke VAT sini 21%. Heheheh..... terus muka pakcik tu bertukar. But aku maintain saja senyum. Pastu aku cakap lagi, income tax sini pak cik tao tak berapa? Gaji sini pakcik tao tak berapa? Harga rumah sini tao tak berapa?

Lepas aku bagitao details kat dia, aku dapat nampak muka dia macam "oooo, baru aku tao Malaysia lagi ok." N paling penting maklumat yang pakcik dapat sebelum ni semuanya fake news. So, get your fact right next time. Jgn percaya cerita orang yang di barat semuanya baik belaka macam bulan dan bintang.

Nak sokong sapa tu hak pakcik, cuma jangan la burukkan Malaysia kat orang lain especially kalau sembang dengan orang luar. Nanti kena gelak ja sebab negara lain pun bukannya perfect sangat. #belgiummalaysia

Daripada Facebook -
Ismail Lutfi

0 comments:

Post a Comment