Monday 17 August 2015

Letupan bom di Bangkok: Dua rakyat Malaysia antara yang terkorban



BANGKOK: Dua rakyat Malaysia antara yang terbunuh dalam letupan bom di bahagian tengah Bangkok, malam tadi, yang turut menyebabkan berpuluh-puluh orang lagi cedera.

Kematian dua rakyat Malaysia itu disahkan oleh pegawai Kedutaan Malaysia di ibu negara Thailand.

Letupan pada kira-kira 7 malam (8 malam waktu Malaysia) berlaku di persimpangan Ratchaprasong, berdekatan dengan Kuil Erawan dan pusat beli-belah Bangkok. Ia turut merosakkan beberapa kereta dan motosikal.

Selain itu, laporan menyatakan beberapa penjaja jalanan dipercayai antara mangsa letupan itu.
Sehingga jam 9.30 malam waktu tempatan, Pusat Perkhidmatan Perubatan Kecemasan Erawan (EMS) Pentadbiran Metropolitan Bangkok mengesahkan seramai 82 orang cedera.

Angka itu diperoleh dari 15 buah hospital di sekitar Bangkok. Bagaimanapun, ia tidak dapat mengesahkan jumlah mereka yang terbunuh.
Persimpangan Ratchaprasong di bahagian tengah Bangkok menjadi lokasi protes jalanan oleh kumpulan Baju Merah pada tahun 2010 dan PDRC (Jawatankuasa Reformasi Demokratik Rakyat) diketuai Suthep Thuaksuban pada tahun 2014, yang akhirnya mencetuskan rampasan kuasa tentera dan penggulingan bekas Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra.

Walaupun pengeboman berlaku tidak jauh dari Stesen Chitlom yang menyediakan perkhidmatan kereta api Bangkok yang dikenali sebagai 'skytrain', perkhidmatan itu masih diteruskan.

Timbalan jurucakap kerajaan, Mejar Jeneral Weerachon Sukhonthapatipak berkata, Perdana Menteri, Jeneral Prayuth Chan-ocha telah pun dimaklumkan mengenai letupan bom itu dan mengarahkan Pasukan Pemusnah Bom dikerah ke kawasan berkenaan.

Beliau berkata, setakat ini, tiada rancangan untuk menutup sekolah dan bank yang terletak berhampiran kawasan itu.
- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment