Wednesday 12 August 2015

Polis Marin Tingkat Kerjasama Dengan APMM Kawal Perairan Negara


TUMPAT, 12 Ogos (Bernama) — Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Tiga akan mempertingkatkan kerjasama dengan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dalam usaha memperhebatkan lagi kawalan perairan negara di Laut China Selatan.

Komandernya, ACP Azmi@ Azami Ibrahim berkata jalinan itu antaranya bagi mengelakkan insiden kehilangan kapal tangki berlaku di kawasan perairan berkenaan.

“Pihak kami memandang serius insiden itu. Kita perlu sentiasa waspada bagi memastikan keselamatan sempadan negara sentiasa berada pada tahap terbaik.

“Untuk itu, kita sentiasa bertukar-tukar pandangan dan maklumat dengan APMM dalam usaha mempertingkatkan lagi kawalan di perairan Laut China Selatan,” katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Hari Raya Adilfitri di Pangkalan PPM Wilayah Tiga Pengkalan Kubor di sini, Selasa malam.

Dalam perkembangan lain, Azmi berkata pihaknya turut menjalin kerjasama dengan Polis Thailand dalam usaha memperkemaskan lagi kawalan di sempadan Malaysia-Thailand.

Katanya kerjasama itu meliputi aspek rondaan bersama dan bertukar-tukar maklumat berhubung aktiviti jenayah lintas sempadan.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Majlis Pembangunan Parlimen Tumpat Datuk Mohd Rosdi Ab Aziz, Anggota Dewan Undangan Negeri Pengkalan Kubor Mat Razi Mat Ail dan Pegawai Pemerintah PPM Wilayah Tiga Pengkalan Kubor ASP Mohd Nawi Yunus.
— BERNAMA

0 comments:

Post a Comment