Tuesday 20 March 2018

Bila dua ‘lejen’ Cawangan Jenayah Berat bertemu setelah sekian lama…


NAMA Poh Boon Wah dan Nazaruddin Md Zain mungkin tak ramai yang tahu. Namun bila disebut nama ‘Tua Kow Poh’ dan ‘Sabu’, ramai penyenayah tegar sekitar tahun 80an dan 90an akan ‘seram sejuk’ bila mendengar dua nama ini.

Kow Poh dan Sabu adalah dua nama yang sangat sinonim dengan Cawangan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur ketika itu.

Gandingan Kow Poh (ketika itu seorang pegawai), Sabu (berpangkat Sarjan), ketua mereka, Tuan Bahadon Baharom (Allahyarham) dan kira-kira 13 pegawai serta anggota lain-lain pangkat dalam D9 K.L ketika itu menyaksikan ramai penjenayah berjaya ditembak mati dalam berpuluh operasi khas yang dilancarkan bagi membendung kegiatan rompakan bersenjata api, penculikan dan pembunuhan yang menjadi-jadi di waktu berkenaan.

Hari ini, setelah sekian lama, Kow Poh dan Sabu bertemu semula.
Bila dua 'lejen' Cawangan Jenayah Berat bertemu setelah sekian lama...

Kow Poh yang berusia lewat 60an bersara dengan pangkat Asisten Komisioner Polis (ACP) kini adalah Pengarah Extra Force Security, sebuah syarikat kawalan keselamatan manakala Sabu yang sudah pun berusia lebih 70 tahun bersara dengan pangkat Sarjan. Untuk rekod, Sabu juga adalah penerima pingat kedua keberanian tertinggi negara, pingat Panglima Gagah Berani (PGB).

Menurut Kow Poh, antara sebab dan ‘punca’ bagaimana pasukan mereka berjaya menembak mati ramai penjenayah tegar ketika itu adalah kerana kekuatan pemberi maklumat yang mereka ada.

” Mana mungkin kami dapat mencapai kejayaan tanpa kehadiran pemberi maklumat. Mereka ini penjenayah juga tetapi penjenayah yang kami telah berjaya ‘pulihkan’. Bukan mudah penjenayah nak percayakan kita tetapi kalau kita jujur dan tidak menganiaya mereka, sekeras-keras mana pun seseorang penjenayah itu, dia akan ‘cair’ juga.

” Sebagai pegawai kanan dalam tim tersebut, saya juga beruntung kerana mempunyai anggota-anggota yang berani dan tangkas seperti Sabu. Mereka ini memang terlatih kerana pernah bertugas dalam UTK, jadi walau setinggi mana pun risiko sesuatu operasi itu, jarang mereka balik dengan ‘tangan kosong’.

” Walaupun ramai penjenayah mati di tangan kami, kami tidak pernah merasa bersalah kerana kami mengikut SOP yang betul, penjenayah yang mati di tangan kami memang telah dikenal pasti dan sangat berbahaya. Ramai juga yang kami tangkap hidup-hidup namun kalau mereka mereka menyerang kami terlebih dahulu, kami tiada pilihan melainkan terpaksa melepaskan tembakan,” katanya.

Bila dua 'lejen' Cawangan Jenayah Berat bertemu setelah sekian lama...
Sementara itu Sabu berkata, walaupun ketika itu mereka berhadapan dengan kes-kes yang sangat berisiko, namun semuanya itu menjadi ‘mudah’ kerana semangat setiakawan tinggi yang terjalin di antara sesama rakan sepasukan.

Katanya, sebagai Sarjan Operasi, beliau terpaksa melupakan perasaan takut kerana tidak mahu anggota-anggota yang lain merasa lemah bila melihat anggota senior mereka sendiri berada dalam keadaan bimbang.

” Yang pasti sebelum kami melakukan serbuan atau serangan terhadap penjenayah, kami buat perancangan yang cukup teliti dan rapi. Kami kaji setiap maklumat yang diperoleh, kami pastikan kekuatan musuh, berapa mereka ada pistol, senapang dan sebagainya.

” Kalau serbuan di rumah, kami pastikan siapa yang buat kepungan, siapa yang serbu, mana jalan keluar, mana jalan masuk, apa plan A, apa plan B, dalam erti kata lain bukan serbu bodoh saja.
” Nyawa orang awam juga penting kerana kami tak mahu berlaku insiden salah tembak dan mereka yang tidak bersalah terkena peluru sesat. Bila kami sampai, penjenayah hanya ada dua peluang, serah diri kalau mahu hidup atau mati kalau menyerang kami – tiada pilihan ketiga!,” kata Sabu.

Sumber – theRakyat.com


0 comments:

Post a Comment