Monday 4 February 2019

POLIS BUAT APA DEPAN RUMAH ORANG ???


Kalau tiba-tiba kereta peronda Polis berheti depan rumah.. Pertama sekali apa yang kita fikir?
"Apa hal orang sebelah tu? Dia buat apa sampai Polis datang rumah?"
"Ermm.. Buat hal lah tu, sampai Polis datang nak cekup dia dekat rumah?"


Itu antara persepsi masyarakat kita.. Memang susah nak ubah, sebab orang kita ni lebih suka pada persepsi dari reality.. Suka pada yang separuh benar dari FAKTA Sebenar..


Rupa-rupanya ada kisah disebalik gambar viral' Anggota Polis berada di depan rumah orang pada waktu malam..

"Assalamualaikum.. cik.. cik.. gate tak tutup ni.. jaga jaga ya.. orang nak buat jahat tak kira siang malam sekarang.."

Pesan abang Polis tu..

Saya dengar orang bagi salam berkali kali dan ketuk gate.. ingatkan orang sebelah.. bila selak langsir nampak lampu kereta peronda.. saya terus ambil phone dan snap gambar ni..

Kalau sebelum ni saya selalu baca orang kata, polis meronda di kawasan perumahan orang kaya je.. sekarang terbukti dakwaan tu silap..

http://tshirtfopdrm2.wasap.my

Mereka jalankan amanah dan beri khidmat tanpa pilih kasih.. Sempat saya sembang2 dengan abang Polis tu.. Beliau pun ada tanya saya beberapa soalan.. Biasalah Polis kan.. hehe..

Sempat juga beliau beri saya beberapa nasihat dan tips keselamatan.. peramah betul orangnya.. memang betul betul "Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada"

Terima kasih encik Farid dan Ridhuan peronda dari Balai Polis Putra Perdana buat rondaan di kawasan taman kami. SALUTE 😉😉
**Berapa ramai yang berani SHARE kebaikan PDRM ni? 😊

Dipetik dari Facebook - Zaparudin Abdul Rahim
Dikongsi oleh Facebook - Friends Of PDRM


0 comments:

Post a Comment