Saturday 22 December 2018

RAM KARPAL KECAM SYED SADDIQ,GESA BELIAU LETAK JAWATAN



 PENGERUSI Biro Undang-Undang Kebangsaan DAP, Ramkarpal Singh, menyelar tindakan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mahukan P Waytha Moorthy meletak jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.


Beliau berkata, arahan sedemikian hanya layak dilakukan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bukannya daripada individu seperti seorang menteri.
Malah, Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu menyifatkan tindakan Syed Saddiq itu bukan saja tidak bertanggungjawab, malah bertentangan dengan keputusan Kabinet.


“Namun, tindakan beliau (Syed Saddiq) menyuarakan pandangan secara umum dan mahukan Waytha Moorthy meletakkan jawatan adalah sangat tidak bertanggungjawab serta jelas bertentangan dengan tanggungjawab seorang Menteri. Sudah tentu ia agak melampau,” katanya.
Menurutnya, pertelagahan antara menteri ini hanya memburukkan imej dan tidak memberi gambaran perpaduan sesebuah kerajaan.
“Masyarakat mungkin tidak bersetuju dengan pengurusan kuil Seafield sebagaimana yang dilakukan oleh Waytha Moorthy, justeru sudah tentu beliau adalah sasaran bagi kritikan.
“Tetapi kritikan secara terbuka oleh menteri mengenai peletakan jawatan tidak sesuai bagi sebuah kerajaan yang mempunyai tanggungjawab terhadap keputusannya,” katanya.


Ramkarpal juga berkata, perkara terbabit seharusnya diselesaikan secara lebih berhemah dan bukannya dipolitikkan.
“Kematian anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Muhammad Adib Mohd Kassim adalah akibat perbuatan jenayah yang dilakukan oleh individu tertentu, maka ia perlu dibawa kemuka pengadilan.
“Saya berharap kenyataan terbuka oleh seorang menteri bagi menuntut peletakan jawatan rakan seperjuangan itu dapat dihentikan kerana ia boleh memudaratkan pembangunan dan keharmonian oleh kerajaan baharu ini,” katanya.


0 comments:

Post a Comment